De verplichting om minstens twee levermethodes aan te bieden.

Vanaf 21 september 2024 treedt de verplichting in werking voor Belgische webshops om minstens twee levermethodes aan te bieden. Vanaf dan moeten consumenten kunnen kiezen uit meerdere leveropties op je webshop, zoals thuisbezorging, ophalen bij een postpunt, of gebruikmaken van een pakjesautomaat of andere.

Waarom

De exponentiële groei van e-commerce brengt ecologische uitdagingen met zich mee. De intentie van de verplichting was vooral om de ecologische impact van een levermethode transparanter te maken. De verplichting mist echter zijn doel, want er wordt namelijk nergens een beperking opgelegd welke levermethodes wel of niet mogen worden aangeboden. Je kunt dit dus eerder als een tussenstap zien naar meer duurzame en milieubewuste keuzes. De consument krijgt weliswaar meer keuze, maar het is aan de webshops zelf om de ecologische invulling van die keuzes duidelijk te maken. De webshops behouden de vrijheid om de tarieven van alle aangeboden levermethodes te bepalen. De wetswijziging spreekt tevens over een evaluatietermijn; vier jaar na de datum (21 september 2028) van inwerkingtreding evalueert de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie de toepassing van deze bepaling.

Alles op een rijtje

Volgens artikel VI.45/2 van het Wetboek van Economisch Recht kunnen we een aantal spelregels afleiden voor het aanbieden van minstens twee verzendopties:

  • De regel is enkel van toepassing op overeenkomsten waarbij de levering van de bestelde goederen op Belgisch grondgebied plaatsvindt.

  • De regel is niet van toepassing voor organisaties die minder dan drie jaar geleden zijn opgericht. Hiermee willen ze startende ondernemers ontzien van mogelijke (financiële) obstakels die extra verzendmethodes met zich meebrengen.

  • De regel is niet van toepassing indien de enige aangeboden leveringswijze bestaat uit het ophalen van de bestelde goederen in een vestigingseenheid van de onderneming, zoals bij Buy Online Pickup In Store (BOPIS). Bijvoorbeeld een boodschappendienst, bloemist of traiteur waarbij je je bestelling alleen maar kunt ophalen.

  • De regel is niet van toepassing als er echt een objectieve reden is waarom dat niet mogelijk is, maar dan moet dit goed gedocumenteerd worden aan de consument, bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden van de webshop. Uitzonderingen en mogelijke redenen zijn bijvoorbeeld de beveiliging van het transport bij waardevolle goederen (juwelen), de metrische eigenschappen van het product (zware of grote meubelen) en bereide voeding (traiteurmaaltijden). In deze gevallen verstrekt de onderneming objectieve informatie over de reden waarom aan de consument geen tweede leveringswijze wordt aangeboden.

Wat nu?

  • Op basis van bovenstaande spelregels, kan je nagaan of je webshop in aanmerking komt voor de verplichting.

  • Breng in kaart welke alternatieven je kan aanbieden. De bepaling verplicht niet welke verzendmethodes wel of niet mogen aangeboden worden. In sommige gevallen kan het zelfs al verdienstelijk zijn om afhaling in je eigen winkel te organiseren.

  • Er zijn verschillende initiatieven voorhanden om inzichten te bekomen, zoals bijvoorbeeld https://smart-drop.be van Comeos of https://becom.digital/nl/labs/ van Becom.

Leesvoer

Je kan het artikel zelf nalezen. Je kan dit doen via het Belgisch Staatsblad, de publicatie van 21 maart 2024 of via deze link (pagina 12, artikel 18) rechtstreeks naar de publicatie.