E-commerce lingo uitgelegd: BOPIS
In een reeks van artikelen leggen we graag een aantal e-commerce termen uit. Deze keer zoomen we in op "BOPIS". Dat is de afkorting van Buy Online, Pick Up In Store.
We leggen het even uit
Het is een integraal onderdeel geworden van omnichannel retailstrategieën, waarbij retailers zowel online als offline verkoopkanalen naadloos integreren om de klantbeleving te verbeteren. Klanten die producten online kopen en ze vervolgens kunnen ophalen in een fysieke winkel. Dit is ineens ook een handig antwoord op de verplichte tweede levermethode die in België verplicht is.
Klanten hebben het voordeel om zelf hun tijdstip te kiezen wanneer ze het pakket gaan ophalen, met de zekerheid dat ze het product bij ophalen kunnen controleren, waardoor de kans op retouren vermindert. Een slimme retailer kan het ophalen in de winkel ook aan een lagere kost of zelfs gratis aanbieden, het lokt tenslotte een klant naar de winkel voor een potentiële vervolgaankoop.
Voor retailers is het aanbieden van een ophaling in de winkel ook voordelig. Het bundelen van meerdere bestellingen in één verzending naar de winkel is efficiënter dan naar individuele huizen, wat mogelijk een besparing op logistieke kosten kan betekenen. Je hebt daarnaast ook controle over een deel van de customer journey die meestal wordt uitbesteed aan een logistieke partner. De klantbeleving die je nog extra kunt aanbieden bij de ophaling van het pakket, kan ervoor zorgen dat je de klantrelatie nog verder kunt versterken.
Welke termen bestaan er nog?
BOSS: Buy Online, Ship to Store
AHL: Aan Huis Levering
CAS: Collect At Shop
CAC: Click and Collect
BOPUS: Buy Online Pick Up in Store
BOPAS: Buy Online Pick Up At Shop
ISP(U): In-Store Pickup
Curbside Pickup: Is vergelijkbaar, maar hierbij zal de klant de goederen ophalen buiten de winkel.